Hostellit tarjoavat kohtuuhintaisemman majoitusvaihtoehdon verrattuna huoneistohotelleihin ja hotelleihin. Ne ovat yleensä yksityisyrittäjien ylläpitämiä ja niitä löytyy jokaisesta kaupungista sekä jopa maaseudultakin, joten tarjonta on persoonallista ja vaihtelevaa.

Hostellit perustuvat samaan toimintaperiaatteeseen kuin hotellit eli ne tarjoavat tiettyjä palveluita majoituksen lisäksi. Majoitus ei välttämättä tapahdu omassa huoneessa, vaan jaetussa tilassa muiden majoittujien kanssa ja kylpyhuonekin voi sijaita huoneen ulkopuolella. Hostellien tasot vaihtelevat maittain ja kaupungeittain.

Mikä on hostelli?

Hostellit ovat yksinkertaisia paikkoja yöpyä. Ne tarjoavat peruspalveluita, kuten turvallisen paikan nukkua, sängyn, oman kaapin ja lakanat. Halvimmissa vaihtoehdoissa majoitus on jaetussa huoneessa, jossa voi olla jopa 8-10 sänkyä. Kylpyhuone ja vessa sijaitsevat yleensä käytävällä. Hostelleissa on myös yleensä yhteinen keittiö, jossa voi tehdä ruokaa.

Lisäpalveluista joutuu yleensä maksamaan enemmän. Oma huone, jossa on oma kylpyhuone, maksaa huomattavasti enemmän kuin sänky jaetussa huoneessa. Jotkut hostellit tarjoavat myös vaatimatonta aamiaista, joka ei sisälly hintaan. Ne sisältävät yleensä ilmaisen internetin ja yhteisen oleskelutilan, jossa asukkaat voivat viettää aikaa yhdessä ja katsoa televisiota.

Osassa hostelleista on oma ravintola, baari tai kahvila ja jotkut tarjoavat jopa pyykinpesumahdollisuuden. Niissä voi tietyissä lämpimän maan kohteissa olla uima-allaskin tai muitakin lisäpalveluita, kuten sauna tai biljardipöytä.

Hostellien henkilökunta on aktiivisesti auttamassa asukkaitaan. Heidän kauttaan voi yleensä varata retkiä, ravintoloita tai muuta ohjelmaa. He myös mielellään auttavat kaikenlaisissa ongelmatapauksissa. Näiden majoituspaikkojen menestyksen salaisuus on asiakkaan hyvä kokemus, koska muu asuminen on hyvin vaatimatonta. He myyvät siis pääsääntöisesti kokemusta majoituksen ohella.

Ketkä valitsevat hostellissa asumisen?

Hostellien asiakaskunta on pääosin nuoria yksin matkustavia tai ystäväryhmiä. Reppureissaajat suosivat majoitustapaa erityisesti niiden mukavuuden ja edullisuuden takia. Hinnan takia ne mahdollistavatkin pidemmän oleskelun kohteessa verrattuna oikeassa hotellissa majoittumiseen.

Hostellit ovat oiva tapa tutustua toisiin kansalaisuuksiin, uusiin ihmisiin ja elää erilaisten persoonien kanssa. Vaikka ne ovat vaatimattomia, niissä oppii parhaiten kohteesta, koska kokemuksia jaetaan koko ajan. Asukkaat ovat iso yhteisö, joka auttaa toisiaan. Majoittujat voivat osallistua aktiivisesti sen toimintaan ja jopa järjestää tapahtumia sen tiloissa.

Asiakaskokemukset hostellissa

Hostellit tarjoavat aina asiakaskokemuksen, mutta sinne tulevien asiakkaiden täytyy olla valmiita tiettyyn tasomuutokseen hotelleista. Esimerkiksi yhteismajoituksessa asuva ei voi valittaa muiden asiakkaiden kuorsauksesta tai ääntelystä. Hyvän asiakaskokemuksen takana onkin avoimuus niin hostellin kuin asiakkaankin puolelta ja rennolla lähestymistavalla niissä asuminen on silmiä avaava kokemus. Näissä majapaikoissa asuvat yleensä solmivat paljon uusia ystävyyksiä kiinteistön henkilökunnan ja muiden asukkaiden kanssa.

Hostelleissa ei yleensä vietetä paljon aikaa loman aikana. Asukkaat haluavat nähdä paljon lomakohdettaan, joten kyseessä on vain paikka, jossa nukutaan ja luultavasti syödään aamupala. Iltaisin yhteiset tilat ovat miellyttäviä paikkoja kokoontua ja jakaa päivän kokemukset muiden kanssa.

Huonot asiakaskokemukset hostelleissa yleensä perustuvat muiden asukkaiden sijasta paikan tasoon. Huonoina koetut asiat voivat olla huoneiden ja yleisten tilojen siisteys, hintataso tai fyysiset ominaisuudet, kuten sijainti tai huoneiden koko. Myös henkilökunnan välinpitämättömyys aiheuttaa epämiellyttäviä kokemuksia. Majoitusalalla työskentelevien täytyykin osata ratkaista asiakkaiden ongelmia rakentavalla ja asiakaslähtöisellä tavalla.

Internet on apuväline asiakaskokemuksien syntyyn

Internet on oiva väline majoituksen valitsemisessa, sillä sieltä löytyy paljon tietoa ja kuvia eri hostelleista sekä asiakkaiden aikaisempia kokemuksia. Ne kannattaa ehdottomasti käydä läpi ennen varauksen tekoa. Jokaisesta majoituskohteesta löytyy aina huonoja kokemuksia. Jos aikaisemmista kokemuksista suurin osa on huonoja, kannattaa valita joku toinen paikka.