Hostellit eroavat suurestikin muista majoitusmuodoista ja niitä voisi kuvailla leirintäalueiden ja hotellin välimuodoksi. Näin ollen hostellien ja korkeatasoisempien hotellien asiakaskunta on hyvin toisistaan erilaista. Ensiksi mainitussa asuvat ovat yleensä ennakkoluulottomia, rohkeita ja avoimia nuoria yksinmatkaajia tai ystäväryhmiä.

Fyysiset eroavaisuudet

Hotellit tarjoavat majoitusta omassa yhden, kahden tai kolmen hengen huoneessa, jossa on oma sänky ja kylpyhuone, kun taas hostellissa perusmajoitus tapahtuu makuusaleissa, joissa voi asua yhtä aikaa jopa kymmenen toisilleen ennalta vierasta matkustajaa. Jokainen saa oman sängyn, lakanat ja oman kaapin tavaroilleen. Suihku ja vessat ovat yhteisiä ja ne löytyvät käytävältä. Joistain hostelleista löytyy myös huoneita yhdelle tai kahdelle hengelle joko omalla kylpyhuoneella tai ilman. Hintataso näissä huoneissa on kuitenkin sama kuin hotelleissa.

Hotelleissa on yleensä oma ravintola, jossa tarjotaan joka aamu hintaan sisältyvää aamiaista. Hostelleissa oma ravintolaa ei luultavasti ole eikä hintaan sisälly aamiainen, mutta sen voi kuitenkin ostaa lisämaksusta tai asiakas voi käyttää yhteistä keittiötä aamupalan valmistamiseen.

Hotellien yhteisinä tiloina toimii aula, baari sekä ravintola, mutta tunnelma on kuitenkin sulkeutunut ja kommunikointia muiden vieraiden välillä ei tapahdu kovin usein. Hostelleissa yhteisinä tiloina on lähes aina keittiö, kylpyhuone ja olotila, jossa on televisio. Näitä paikkoja käyttäessä joutuukin pakon edestä keskustelemaan muiden kanssa.

Hinta on myös suuri ero hotellien ja hostellien välillä. Viimeksi mainitut ovat leirintäalueiden jälkeen edullisin majoitusvaihto. Sänky makuusalissa voi maksaa vain muutaman euron kiireimpien sesonkien ulkopuolella, kun taas hotellin hinnat ovat aina paljon kalliimpia. Pidemmillä matkoilla hostellien tarjoama taloudellinen etu on vieläkin suurempi.

Erilaiset asiakaskokemukset

Hotellit ovat parempi vaihtoehto vanhemmille ihmisille, pariskunnille ja perheille, jotka etsivät lomaltaan rauhaa ja rentoutumista. Hostelleja suosivat nuoret reppuselkämatkaajat ja yksin matkaajat, jotka etsivät uusia kokemuksia ja ovat kiinnostuneita kokemaan jotain erilaista.

Hostellit tarjoavat päivittäisen minimipalvelun eli huoneet siivotaan kerran päivässä ja sängyt pedataan, mutta makuusaleissa asuvat joutuvat huolehtimaan omasta siisteydestään. Muiden jäljet näkyvät yhteisissä tiloissa, kuten kylpyhuoneissa ja keittiössä. Lisäksi pyyhkeistä voi joutua maksamaan lisämaksun.

Hotelleissa huoneet siivotaan joka päivä, lakanat ja pyyhkeet vaihdetaan useasti. Siisteys on niiden tärkein osa-alue. Hostelleissa voi tästä joutua hieman tinkimään etenkin makuusaleissa ja yhteisissä tiloissa, sillä omistaja ei varmasti jokaisen käyttäjän jälkeen ehdi siivoamaan kylpyhuonetta hiuksista tai hammastahnaroiskeista.

Hotelleissa asiakaskokemus perustuu niiden tarjoamiin palveluihin – uima-altaaseen, ravintolaan, siisteyteen, henkilökunnan ammattitaitoon ja huoneiden tasoon. Hostelleissa kokemukseen vaikuttaa pääosin muut matkailijat ja paikan henkilökunta. Hotellit ovat virallisempia ja jäykempiä paikkoja lomailla, kun taas hostellit rentoja ja epävirallisia. Ei ole mitenkään outoa, että henkilökunnasta jotkut syövät aamupalansa samoissa tiloissa asiakkaiden kanssa.

Hostellin suhde asiakkaisiinsa on lämpimämpi ja läheinen, minkä takia paras asiakaskokemus perustuukin sosiaalisiin suhteisiin. Se voi lisäksi järjestää päivittäistä ohjelmaa, kuten kaupunkikierroksia ja iltaohjelmaa asiakkailleen, ja tällaiset yhdessä tehdyt aktiviteetit lähentävät majoittujia keskenään.

Kansainvälisyys on esillä niin hotellissa kuin hostellissakin. Ensiksi mainitussa pystyy välttelemään muita kansalaisuuksia, mutta jälkimmäisessä se ei ole mahdollista. Päivittäisessä kanssakäymisessä joutuu tervehtimään ja täten tutustumaan muihin, minkä takia ennakkoluulot pitää ehdottomasti karistaa jo sisään astuessaan.

Hostellien kaltaiset edulliset majoitusmuodot

Hostellien tavoin kokemuspohjaista majoitusta tarjoavat pensionaatit ja vierasmajat. Ne ovat yleensä perheiden ylläpitämiä, joten lähestymistapa vieraisiin on paljon lämpimämpi. Omistaja voi asua samassa talossa, joten matkustajatkin ovat osa perheen arkea. Aktiivisuutta tarvitaan myös leirintäalueilla, joilla yhteisöllinen tunnelma muistuttaa paljon hostelleja.